ניתוח נתונים של שיווק באינטרנט

ניתוח נתונים



ניתוח נתונים הוא הדרך הטובה ביותר לעקוב אחר ביצועים של תהליכי שיווק באינטרנט. במאמר הבא נביא טיפים לניתוח יעיל ונבין מה מאפיין את הנתונים ברשת לעומת פריטי מידע אחרים

ניתוח הוא כלי שעומד לרשות עסקים, חברות וארגונים בכל רחבי העולם. בשנים האחרונות נוטשות החברות הגדולות את הניתוח הרגיל לטובת נתוני שיווק באינטרנט. המשמעות היא שבמקום להסתפק בניתוח ביצועים, הכנסות והוצאות בלבד, הדגש הוא על מעקב אחר מהלכי שיווק וקמפיינים ממוקדי מטרה. שיווק באינטרנט מקל על הניתוח והוא מחייב הקפדה על מספר כללי מפתח.

הגדרת מטרות וצרכים

לא ניתן לבצע ניתוח מסודר של נתוני שיווק מבלי להשוות אותם למטרות ולצרכים. הגדרת מטרות וצרכים היא השלב הראשון והחשוב ביותר בניתוח. רק באמצעות הגדרה מן הסוג הזה ניתן לזהות קצב התקדמות, לדעת האם החברה פועלת בכיוון הנכון ולבצע התאמות ושינויים. הגדרת מטרות וצרכים אמורה להתבצע תוך שיתוף פעולה בין נושאי תפקידים שונים ולאחר קביעת מסגרת התקציב.

קביעת התקציב לטווח הקצר והארוך

היתרון של שיווק באינטרנט הוא שניתן לבצע ניתוח נתונים בזמן אמת, אך החיסרון הוא שלעיתים רואים תוצאות רק לאחר זמן ארוך. כדי לקבוע את התקציב בצורה נכונה ולהימנע מהוצאות מיותרות יש לבדוק את ההשלכות גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך. בהקשר הזה יש מספר טיפים נוספים שחשוב להקפיד עליהם:

א. סקר שוק – מומלץ לבצע סקר שוק ולהשוות בין קמפיינים לשיווק על גבי פלטפורמות שונות. האפשרויות הן שיווק וקידום במנועי חיפוש, שיווק ברשתות חברתיות או קמפיין באנרים סולידי יותר. סקר שוק יקל על החברה לדעת מה המטרות שהיא יכולה להשיג ומה התקציב הנדרש עבורן.

ב. סינון גס – בעזרת קביעת תקציב לטווח הקצר והארוך יכולה החברה לקבוע סדר עדיפויות. המטרה בהקשר הזה היא לבצע סינון גס ולהחליט על מה מוותרים, או באיזה אפיק משקיעים את רוב המשאבים. השקעה לא תמיד באה לידי ביטוי בהוצאה כספית ולפעמים היא כוללת הקצאת זמן של העובדים. בכל מקרה, סינון גס הוא שלב חיוני בקביעת התקציב של החברה ולאחר מכן בניתוח שוטף של האינפורמציה והנתונים.

ג. שימור לקוחות – ניתוח מוצלח של נתונים מסייע לשימור הלקוחות. הוא מאפשר לדעת איזה מהלכים גרמו למעורבות גבוהה יותר של הלקוחות, מה מנע נטישת לקוחות ומה הביא להצטרפות לקוחות חדשים. בעזרת הנתונים ניתן להפעיל מועדון לקוחות ולגרום לנאמנות וליצירת תחושת מחויבות. השימור מסייע לחברה להגדיל את ההכנסות ולהימנע מהוצאות על מהלכי שיווק יקרים.

מי מבצע את ניתוח נתונים?

מנהלי חברות לא יכולים לבצע לבדם ניתוח נתונים של מהלכי שיווק באינטרנט. כדאי לנתח את השיווק באמצעות מיקור חוץ ולהעביר את המשימה לידיים של אנשי מקצוע. הניתוח דורש היכרות מעמיקה עם מאפייני האינטרנט ומעקב אחר קמפיינים מוצלחים ופחות מוצלחים של שיווק ויראלי. במקביל, אנשי מקצוע שעוסקים בניתוח נדרשים להיות אמינים ואובייקטיביים. עליהם להציג בפני נציגי החברה את הנתונים בצורתם הגולמית ביותר, אך במקביל גם להמליץ על פעולות אופרטיביות.

ניתוח נתונים

קבלת החלטות על בסיס נתונים

לבסוף, שימוש בנתונים אמור לאפשר למנהלי החברה תהליך טוב יותר של קבלת החלטות. הנתונים אמורים לסייע לחברה לזהות את החוזקות והחולשות שלה ביחס למתחרים ולשוק. בעזרתם ניתן לדעת האם החברה נמצאת על המסלול הנכון, או האם היא תגיע ליעד בזמן הקצר ביותר. ניתוח נתונים הוא תנאי לקבלת החלטות וליצירת סביבת עבודה טובה, תומכת ובעיקר נטולת סיכונים.